Τρικυμία αναμένεται να πλήξει την ακτοπλοΐα το επόμενο διάστημα, με
αφορμή τη διαφαινόμενη επιμονή της Minoan Lines να δρομολογήσει πλοίο
στη γραμμή των Χανίων, παρά την αρνητική γνωμοδότηση που εξέδωσε κατά
πλειοψηφία το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) στο αίτημα της
εταιρείας για τη δρομολόγηση του «Ικαρος» από τις αρχές Ιουλίου.
Την ίδια στιγμή, η απόφαση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) να σταματήσει τα πλοία όποιων εταιρειών οφείλουν δεδουλευμένα στους ναυτικούς τους, μπορεί, στο βαθμό που υλοποιηθεί, να διαμορφώσει νέα δεδομένα στον ακτοπλοϊκό κλάδο.
Και για τις δύο περιπτώσεις κομβικός είναι ο ρόλος του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, ο οποίος βρίσκεται εν μέσω διασταυρούμενων επιχειρηματικών πυρών…
Η Minoan Lines, όπως αναφέρουν ανώτατα στελέχη της στη «Ν», είναι αποφασισμένη να συνεχίσει τις προσπάθειες σε θεσμικό επίπεδο για τη δρομολόγηση πλοίου της στα Χανιά.
Υπενθύμιση
Δεδομένου ότι ο υπουργός Ναυτιλίας δεν υποχρεούται να συμφωνήσει στην αρνητική γνωμοδότηση του ΣΑΣ όπως εξηγούν από το γραφείο του, η διοίκηση της Minoan Lines εμφανίζεται αποφασισμένη να του «θυμίσει» την αίτηση της. Σε αυτή την περίπτωση, ο υπουργός θα «υποχρεωθεί» να πάρει μία θέση.
Παράλληλα, από τη Minoan Lines αναφέρουν ότι η απόφαση κατά πλειοψηφία του ΣΑΣ είναι έωλη, καθώς τουλάχιστον πέντε μέλη του οργάνου, συνδέονται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο με την ΑΝΕΚ, τα επιχειρηματικά συμφέροντα της οποίας θίγονται από τη δρομολόγηση πλοίου της Minoan Lines στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά. Ολα αυτά η Minoan Lines ενδέχεται να τα υποστηρίξει και σε προσφυγή που ετοιμάζει προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Από την άλλη πλευρά βέβαια, αυτή της ΑΝΕΚ, επιμένουν ότι η απόφαση του ΣΑΣ είναι σύννομη, καθώς η Minoan κατέθεσε την αίτηση εκπρόθεσμα και ταυτόχρονα δεν υπάρχει ανάγκη κάλυψης έκτακτων συγκοινωνιακών αναγκών.
Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, οι έκτακτες δρομολογήσεις ουσιαστικά απαγορεύονται και μπορεί να υλοποιηθούν μόνο έπειτα από απόφαση υπουργού, αφού διαπιστώσει έκτακτες συγκοινωνιακές ανάγκες. Η Minoan Lines επικαλείται ανάλογες αποφάσεις στο παρελθόν μεταξύ των οποίων και τη δρομολόγηση του νεότευκτου Blue Star Patmos στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη.
Σε κάθε περίπτωση, στο βαθμό που η Minoan Lines, θυγατρική του Ομίλου Grimaldi, αποφασίσει τελικά να επιμείνει στο αίτημά της, τη λύση θα κληθεί να δώσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης. Βέβαια, η πρόθεση της Minoan Lines να «χτυπήσει» τη ΑΝΕΚ μέσα στα Χανιά θα σημάνει «ολοκληρωτικό πόλεμο» μεταξύ του Ομίλου Grimaldi και της ΑΝΕΚ, ενός πολέμου που στοχεύει στην έξοδο της ΑΝΕΚ από τις γραμμές της Ιταλίας και είναι ήδη σε εξέλιξη μετά την εμπλοκή που παρουσιάστηκε στο τέλος του 2010, στη συμφωνία πώλησης των μετοχών της Hellenic Seaways που κατείχε η Minoan Lines, στην ΑΝΕΚ.
Βελτίωση αποτελεσμάτων
Στο μεταξύ, σημαντική βελτίωση παρουσίασαν τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου των εισηγμένων στο Χρηματιστήριο ακτοπλοϊκών εταιρειών. Οι περικοπές δρομολογίων, η μείωση ταχύτητας και η πτώση της τιμής του ναυτιλιακού καυσίμου συνέβαλαν στη βελτίωση της εικόνας.
Η Minoan Lines εμφάνισε τα καλύτερα αποτελέσματα μεταξύ των τεσσάρων εταιρειών, καθώς ήταν η μοναδική εταιρεία με θετικά EBITDA. Οι ζημιές της μειώθηκαν στα 5,8 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 13,3 εκατ. ευρώ το 2012.
H ANEK μείωσε επίσης τις ζημιές της στα 12,0 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 17,2 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο του 2012, ενώ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου εντός του 2013.
Η Attica Group μείωσε επίσης τις ζημιές της, ενώ είναι η μοναδική εταιρεία που είχε αύξηση του τζίρου της στα 41,04 εκατ. ευρώ έναντι 39,96 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2012.
Τέλος, η ΝΕΛ μείωσε τις ζημιές της στα 5,14 εκατ. ευρώ έναντι 9,03 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ αναμένει ακόμη την απόφαση του δικαστηρίου σχετικά με την αίτηση προστασίας από τους πιστωτές που έχει καταθέσει.
Πρόταση για γραμμές/κορμούς στην ακτοπλοΐα
Μια πρόταση που θα συμβάλλει στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών από πλευράς του κλάδου της ακτοπλοΐας και θα μειώνει παράλληλα τα κόστη, καταθέτει ο πρόεδρος του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (Hatta), Γιώργος Τελώνης. Ο κ. Τελώνης σημειώνει ότι είναι ανάγκη να διασφαλίσουμε την ποιοτική, ακτοπλοϊκή διασύνδεση μεταξύ των νησιών, προκειμένου να επιτύχουμε την εξυπηρέτηση των αναπτυγμένων ήδη νησιών, αλλά και την τουριστική ανάπτυξη των μη αναπτυγμένων.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι απαραίτητο να γίνει επανασχεδιασμός του δικτύου με τη δημιουργία βασικών γραμμών/κορμών και «αντενών» για πλέγματα νησιών. Η δημιουργία αντενών αποτελεί πρόταση του ΗΑΤΤΑ, τα τελευταία χρόνια. Πριν από λίγες ημέρες, η πρόταση επαναδιατυπώθηκε από τον κ. Τελώνη, σε ημερίδα στη Νάξο, με θέμα το ακτοπλοϊκό δίκτυο των Κυκλάδων, όπου έγινε δεκτή τόσο από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας όσο και από τις τοπικές πολιτικές ηγεσίες.
Με τη δημιουργία βασικών γραμμών/κορμών και «αντενών», μπορούν να μειωθούν τα κόστη και να υπάρχει καλύτερη και συχνότερη εξυπηρέτηση. Το μειονέκτημα της μετεπιβίβασης μπορεί να αντισταθμιστεί με σωστές και έγκαιρες ανταποκρίσεις, αναφέρει ο κ. Τελώνης, ο οποίος επικαλείται το παράδειγμα των αεροπορικών ανταποκρίσεων. Φανταστείτε, σημειώνει, ένα δίκτυο ανταποκρίσεων της Ελλάδας, όπως το αεροπορικό, με τις άλλες χώρες, στα ελληνικά νησιά πόσες δυνατότητες θα δημιουργούσε για τους νησιώτες και τους επισκέπτες μας. Βεβαίως, χρειάζονται ακρίβεια, αξιοπρεπείς χώροι αναμονής και κυρίως τα πλοία που θα συνδέουν τα βασικά νησιά με τα υπόλοιπα μικρότερα να μπορούν να ταξιδεύουν με τις ίδιες καιρικές συνθήκες. Παράλληλα, ο κ. Τελώνης αναφέρεται και σε ένα ακόμη σοβαρό θέμα, που απασχολεί κυρίως τις τουριστικές επιχειρήσεις. Δεν αρκεί, όμως, η καλή σύνδεση. Χρειάζεται και ο έγκυρος και έγκαιρος προγραμματισμός των δρομολογίων.
Τέλος, ο πρόεδρος του Hatta επαναφέρει το αίτημα του τουριστικού κλάδου και των ακτοπλόων για μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια των πλοίων και πλήρη κατάργηση των μη ανταποδοτικών κρατήσεων υπέρ τρίτων.
Οφειλές στο 70% των ναυτικών
Στο 70% των ναυτικών της ακτοπλοΐας οφείλονται χρήματα σύμφωνα με όσα αναφέρουν εκπρόσωποι συνδικαλιστικών οργανώσεων. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, πιέζει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να καταβάλουν τα δεδουλευμένα, ωστόσο η πλειοψηφία αυτών αδυνατεί να ανταποκριθεί.
Η προσοχή του υπουργού στρέφεται και προς τις τράπεζες, οι οποίες θα κληθούν και πάλι να βοηθήσουν, ανοίγοντας λίγο τη στρόφιγγα της χρηματοδότησης.
Εκτός τριών τεσσάρων ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι υπόλοιπες οφείλουν χρήματα στους ναυτικούς. Η ΠΝΟ εμφανίζεται πάντως αποφασισμένη να προχωρήσει την Τετάρτη 5 Ιουνίου σε συνδικαλιστική παρέμβαση στα πλοία των εταιρειών που οφείλουν μισθούς στους ναυτικούς και θα βρίσκονται στα λιμάνια της Αττικής.
Ο υπουργός Ναυτιλίας θα ήθελε στην παρούσα φάση την καταβολή των δεδουλευμένων, καθώς και την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας ως αντιστάθμισμα στα μέτρα που έλαβε για τη στήριξη του ακτοπλοϊκού κλάδου, τα οποία έχουν αρνητική επίπτωση στην απασχόληση των ναυτικών.
Επίσης, θα ήθελε να αποφευχθούν νέες κινητοποιήσεις εν μέσω θέρους. Ωστόσο, μερίδα των ακτοπλόων εμφανίζεται αρνητική στην υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας, διατηρώντας την πόλωση μεταξύ των κοινωνικών εταίρων στον κλάδο.
ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Την ίδια στιγμή, η απόφαση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) να σταματήσει τα πλοία όποιων εταιρειών οφείλουν δεδουλευμένα στους ναυτικούς τους, μπορεί, στο βαθμό που υλοποιηθεί, να διαμορφώσει νέα δεδομένα στον ακτοπλοϊκό κλάδο.
Και για τις δύο περιπτώσεις κομβικός είναι ο ρόλος του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, ο οποίος βρίσκεται εν μέσω διασταυρούμενων επιχειρηματικών πυρών…
Η Minoan Lines, όπως αναφέρουν ανώτατα στελέχη της στη «Ν», είναι αποφασισμένη να συνεχίσει τις προσπάθειες σε θεσμικό επίπεδο για τη δρομολόγηση πλοίου της στα Χανιά.
Υπενθύμιση
Δεδομένου ότι ο υπουργός Ναυτιλίας δεν υποχρεούται να συμφωνήσει στην αρνητική γνωμοδότηση του ΣΑΣ όπως εξηγούν από το γραφείο του, η διοίκηση της Minoan Lines εμφανίζεται αποφασισμένη να του «θυμίσει» την αίτηση της. Σε αυτή την περίπτωση, ο υπουργός θα «υποχρεωθεί» να πάρει μία θέση.
Παράλληλα, από τη Minoan Lines αναφέρουν ότι η απόφαση κατά πλειοψηφία του ΣΑΣ είναι έωλη, καθώς τουλάχιστον πέντε μέλη του οργάνου, συνδέονται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο με την ΑΝΕΚ, τα επιχειρηματικά συμφέροντα της οποίας θίγονται από τη δρομολόγηση πλοίου της Minoan Lines στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά. Ολα αυτά η Minoan Lines ενδέχεται να τα υποστηρίξει και σε προσφυγή που ετοιμάζει προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Από την άλλη πλευρά βέβαια, αυτή της ΑΝΕΚ, επιμένουν ότι η απόφαση του ΣΑΣ είναι σύννομη, καθώς η Minoan κατέθεσε την αίτηση εκπρόθεσμα και ταυτόχρονα δεν υπάρχει ανάγκη κάλυψης έκτακτων συγκοινωνιακών αναγκών.
Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, οι έκτακτες δρομολογήσεις ουσιαστικά απαγορεύονται και μπορεί να υλοποιηθούν μόνο έπειτα από απόφαση υπουργού, αφού διαπιστώσει έκτακτες συγκοινωνιακές ανάγκες. Η Minoan Lines επικαλείται ανάλογες αποφάσεις στο παρελθόν μεταξύ των οποίων και τη δρομολόγηση του νεότευκτου Blue Star Patmos στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη.
Σε κάθε περίπτωση, στο βαθμό που η Minoan Lines, θυγατρική του Ομίλου Grimaldi, αποφασίσει τελικά να επιμείνει στο αίτημά της, τη λύση θα κληθεί να δώσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης. Βέβαια, η πρόθεση της Minoan Lines να «χτυπήσει» τη ΑΝΕΚ μέσα στα Χανιά θα σημάνει «ολοκληρωτικό πόλεμο» μεταξύ του Ομίλου Grimaldi και της ΑΝΕΚ, ενός πολέμου που στοχεύει στην έξοδο της ΑΝΕΚ από τις γραμμές της Ιταλίας και είναι ήδη σε εξέλιξη μετά την εμπλοκή που παρουσιάστηκε στο τέλος του 2010, στη συμφωνία πώλησης των μετοχών της Hellenic Seaways που κατείχε η Minoan Lines, στην ΑΝΕΚ.
Βελτίωση αποτελεσμάτων
Στο μεταξύ, σημαντική βελτίωση παρουσίασαν τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου των εισηγμένων στο Χρηματιστήριο ακτοπλοϊκών εταιρειών. Οι περικοπές δρομολογίων, η μείωση ταχύτητας και η πτώση της τιμής του ναυτιλιακού καυσίμου συνέβαλαν στη βελτίωση της εικόνας.
Η Minoan Lines εμφάνισε τα καλύτερα αποτελέσματα μεταξύ των τεσσάρων εταιρειών, καθώς ήταν η μοναδική εταιρεία με θετικά EBITDA. Οι ζημιές της μειώθηκαν στα 5,8 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 13,3 εκατ. ευρώ το 2012.
H ANEK μείωσε επίσης τις ζημιές της στα 12,0 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 17,2 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο του 2012, ενώ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου εντός του 2013.
Η Attica Group μείωσε επίσης τις ζημιές της, ενώ είναι η μοναδική εταιρεία που είχε αύξηση του τζίρου της στα 41,04 εκατ. ευρώ έναντι 39,96 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2012.
Τέλος, η ΝΕΛ μείωσε τις ζημιές της στα 5,14 εκατ. ευρώ έναντι 9,03 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ αναμένει ακόμη την απόφαση του δικαστηρίου σχετικά με την αίτηση προστασίας από τους πιστωτές που έχει καταθέσει.
Πρόταση για γραμμές/κορμούς στην ακτοπλοΐα
Μια πρόταση που θα συμβάλλει στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών από πλευράς του κλάδου της ακτοπλοΐας και θα μειώνει παράλληλα τα κόστη, καταθέτει ο πρόεδρος του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (Hatta), Γιώργος Τελώνης. Ο κ. Τελώνης σημειώνει ότι είναι ανάγκη να διασφαλίσουμε την ποιοτική, ακτοπλοϊκή διασύνδεση μεταξύ των νησιών, προκειμένου να επιτύχουμε την εξυπηρέτηση των αναπτυγμένων ήδη νησιών, αλλά και την τουριστική ανάπτυξη των μη αναπτυγμένων.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι απαραίτητο να γίνει επανασχεδιασμός του δικτύου με τη δημιουργία βασικών γραμμών/κορμών και «αντενών» για πλέγματα νησιών. Η δημιουργία αντενών αποτελεί πρόταση του ΗΑΤΤΑ, τα τελευταία χρόνια. Πριν από λίγες ημέρες, η πρόταση επαναδιατυπώθηκε από τον κ. Τελώνη, σε ημερίδα στη Νάξο, με θέμα το ακτοπλοϊκό δίκτυο των Κυκλάδων, όπου έγινε δεκτή τόσο από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας όσο και από τις τοπικές πολιτικές ηγεσίες.
Με τη δημιουργία βασικών γραμμών/κορμών και «αντενών», μπορούν να μειωθούν τα κόστη και να υπάρχει καλύτερη και συχνότερη εξυπηρέτηση. Το μειονέκτημα της μετεπιβίβασης μπορεί να αντισταθμιστεί με σωστές και έγκαιρες ανταποκρίσεις, αναφέρει ο κ. Τελώνης, ο οποίος επικαλείται το παράδειγμα των αεροπορικών ανταποκρίσεων. Φανταστείτε, σημειώνει, ένα δίκτυο ανταποκρίσεων της Ελλάδας, όπως το αεροπορικό, με τις άλλες χώρες, στα ελληνικά νησιά πόσες δυνατότητες θα δημιουργούσε για τους νησιώτες και τους επισκέπτες μας. Βεβαίως, χρειάζονται ακρίβεια, αξιοπρεπείς χώροι αναμονής και κυρίως τα πλοία που θα συνδέουν τα βασικά νησιά με τα υπόλοιπα μικρότερα να μπορούν να ταξιδεύουν με τις ίδιες καιρικές συνθήκες. Παράλληλα, ο κ. Τελώνης αναφέρεται και σε ένα ακόμη σοβαρό θέμα, που απασχολεί κυρίως τις τουριστικές επιχειρήσεις. Δεν αρκεί, όμως, η καλή σύνδεση. Χρειάζεται και ο έγκυρος και έγκαιρος προγραμματισμός των δρομολογίων.
Τέλος, ο πρόεδρος του Hatta επαναφέρει το αίτημα του τουριστικού κλάδου και των ακτοπλόων για μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια των πλοίων και πλήρη κατάργηση των μη ανταποδοτικών κρατήσεων υπέρ τρίτων.
Οφειλές στο 70% των ναυτικών
Στο 70% των ναυτικών της ακτοπλοΐας οφείλονται χρήματα σύμφωνα με όσα αναφέρουν εκπρόσωποι συνδικαλιστικών οργανώσεων. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, πιέζει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να καταβάλουν τα δεδουλευμένα, ωστόσο η πλειοψηφία αυτών αδυνατεί να ανταποκριθεί.
Η προσοχή του υπουργού στρέφεται και προς τις τράπεζες, οι οποίες θα κληθούν και πάλι να βοηθήσουν, ανοίγοντας λίγο τη στρόφιγγα της χρηματοδότησης.
Εκτός τριών τεσσάρων ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι υπόλοιπες οφείλουν χρήματα στους ναυτικούς. Η ΠΝΟ εμφανίζεται πάντως αποφασισμένη να προχωρήσει την Τετάρτη 5 Ιουνίου σε συνδικαλιστική παρέμβαση στα πλοία των εταιρειών που οφείλουν μισθούς στους ναυτικούς και θα βρίσκονται στα λιμάνια της Αττικής.
Ο υπουργός Ναυτιλίας θα ήθελε στην παρούσα φάση την καταβολή των δεδουλευμένων, καθώς και την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας ως αντιστάθμισμα στα μέτρα που έλαβε για τη στήριξη του ακτοπλοϊκού κλάδου, τα οποία έχουν αρνητική επίπτωση στην απασχόληση των ναυτικών.
Επίσης, θα ήθελε να αποφευχθούν νέες κινητοποιήσεις εν μέσω θέρους. Ωστόσο, μερίδα των ακτοπλόων εμφανίζεται αρνητική στην υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας, διατηρώντας την πόλωση μεταξύ των κοινωνικών εταίρων στον κλάδο.
ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ