Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2013

ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ: ΠΡΟΣ ΕΥΕΛΙΚΤΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Ανοίγει ο δρόμος για αλλαγή των όρων επάνδρωσης και στου καθεστώτος δρομολόγησης των πλοίων, με τις τροπολογίες που προτίθεται να συμπεριλάβει στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, ο υπουργός Κωστής Μουσουρούλης. Το πολυνομοσχέδιο στο βαθμό που θα εμπεριέχει και τις διατάξεις που αφορούν στην ακτοπλοΐα θα πρέπει να έχει ψηφισθεί μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τις προβλέψεις του τρίτου μνημονίου. Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Ναυτιλίας, ο υπουργός εμφανίζεται αποφασισμένος να προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές στην κατεύθυνση ενίσχυσης της ευελιξίας στη λειτουργία του ακτοπλοϊκού κλάδου, αλλά και της μείωσης του λειτουργικού κόστους του πλοίου μέσω παρεμβάσεων, τόσο στις συνθέσεις των πληρωμάτων όσο και στο καθεστώς δρομολόγησής τους.

Κλειστά χαρτιά

Ο υπουργός δεν αποκαλύπτει τα χαρτιά του, ωστόσο ξεκαθαρίζει ότι οι αλλαγές θα είναι σημαντικές και θα αφορούν τη σύνθεση των πληρωμάτων και στο καθεστώς δρομολόγησης των πλοίων. Εκτιμάται ότι θα υπάρξουν μειώσεις στο προσωπικό, σύμφωνα με όσα ισχύουν και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως στο ξενοδοχειακό κομμάτι του πλοίου, όπου έχουν παρατηρηθεί υπερβολές. Επίσης, αλλαγές αναμένονται και στο καθεστώς δρομολόγησης των πλοίων με βασικό στόχο την ευελιξία σε ό,τι αφορά τα συμβατικά πλοία. Κύκλοι του υπουργείου, εξηγώντας γιατί τελικά οι ρυθμίσεις για την ακτοπλοΐα θα ενταχθούν στο πολυνομοσχέδιο, σημείωναν, μεταξύ άλλων, ότι δεν υπάρχει ο χρόνος για άλλο νομοσχέδιο και διευκρίνιζαν ότι θα ενταχθούν στο τμήμα εκείνο του σχεδίου νόμου που αφορά στα δικαιώματα επιβατών. Επίσης δικαιολόγησαν και την απουσία ανοικτής διαβούλευσης για τα συγκεκριμένα θέματα, μέσω του θεσμού του Opengove, στην έλλειψη χρόνου. Πάντως, επικαλέσθηκαν και το γεγονός ότι διάλογος έγινε όταν έπειτα από σχετική απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, κατατέθηκαν προτάσεις από όλους τους ενδιαφερόμενους (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Ενωση Πορθμείων, Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία κ.ά.). Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΠΝΟ εξέφρασε την πλήρη αντίθεσή της σε όποια προσπάθεια αλλαγής των εργασιακών σχέσεων στην ακτοπλοΐα, καθώς και στη μείωση των θέσεων εργασίας. Οι μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας, σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, έχουν να κάνουν, όπως αναφέρεται και στην τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την αναμόρφωση του νόμου 2932 του 2001, στην κατεύθυνση περαιτέρω προσαρμογής του στα όσα προβλέπει ο κοινοτικός κανονισμός 3577 του 1992. Οι βασικές αλλαγές που επιζητεί η τρόικα για την ελληνική ακτοπλοΐα θα πρέπει να είναι στην κατεύθυνση ενίσχυσης της ευελιξίας σε ό,τι αφορά τις απαιτήσεις επάνδρωσης των πλοίων, οι οποίες αποσυνδέονται από τις ελάχιστες υποχρεώσεις δρομολόγησης. Ανάλογες είναι οι κατευθύνσεις που δίδονται για το καθεστώς αποδοχής και εκτέλεσης των δρομολογίων, αλλά και των μεγεθών των πλοίων. Ολα αυτά θα πρέπει να ολοκληρωθούν το Φεβρουάριο του 2013. Επίσης, όπως έγινε γνωστό χθες, πέραν της προσθήκης διατάξεων που αφορούν στην ακτοπλοΐα, θα υπάρξουν και άλλες αλλαγές στο πολυνομοσχέδιο. Ετσι, θα υπάρχει ρητή αναφορά στο Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος το οποίο δεν θα καταργηθεί.

Η επίταξη των πλοίων

Ακόμη, θα αλλάξει η διάταξη για την επίταξη των πλοίων η οποία συνάντησε τις έντονες αντιδράσεις των ακτοπλόων, όπως και η διάταξη για τα δικαιώματα των επιβατών όπου θα γίνουν κάποιες τροποποιήσεις. Τροποποιήσεις, χωρίς όμως να αλλάζουν την ουσία, θα γίνουν και στη διάταξη για τις ατομικές συμβάσεις εργασίας στα ποντοπόρα πλοία, ενώ για μία ακόμη φορά ξεκαθαρίστηκε χθες ότι η συγκεκριμένη διάταξη δεν αφορά την ακτοπλοΐα, όπου εξακολουθούν να ισχύουν οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας.

ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ