Το 2013 για τη ναυτιλία θα είναι ένα ακόμη έτος προκλήσεων με την υπερπροσφορά χωρητικότητας σε όλους τους παραδοσιακούς κλάδους (ξηρό φορτίο, δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων) και την απειλή της μειωμένης ζήτησης από την άλλη πλευρά λόγω της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, να ταλαιπωρούν τους «παίκτες» της αγοράς, σύμφωνα με τις πρώτες αναλύσεις ναυλομεσιτικών οίκων για το νέο έτος.
Απέναντι σε αυτή τη ζοφερή προοπτική οι επενδυτικές ευκαιρίες θα διατηρήσουν τη δυναμική τους, καθώς οι αξίες των πλοίων εξακολουθούν να μειώνονται με αποτέλεσμα να προσελκύουν περισσότερους εν δυνάμει επενδυτές, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny, ενώ από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas σημειώνει ότι για το 2013 όλες οι προβλέψεις και οι αναλύσεις κάνουν λόγο για μία ακόμα δύσκολη χρονιά στη ναυτιλία με αρκετές διακυμάνσεις στη ναυλαγορά, όπου η πορεία της για άλλη μία φορά θα εξαρτηθεί, κυρίως, από την πορεία των αναπτυσσόμενων χωρών και ιδιαίτερα της Κίνας.
«Φως» από την Κίνα
Στο ξηρό φορτίο το 2012 ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index (BDI) έκλεισε με μέσο όρο τις 921 μονάδες, 41% μειωμένος από το μέσο όρο του 2011 που ήταν 1.549 μονάδες, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Intermodal. Για τις πρώτες ημέρες του 2013 η κατάσταση εμφανίζεται ελαφρώς διαφοροποιημένη, καθώς η επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας κατά το τέταρτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους ώθησε την εγχώρια ζήτηση του χάλυβα και έδωσε σήμα για καλύτερη εικόνα στους ναύλους με το άνοιγμα της νέας χρονιάς.
Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα από το λιμάνι της Αυστραλίας Hedland αυξήθηκαν κατά 25% το Δεκέμβριο του 2012 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Συνολικά, πάντως, το 2012 οι εισαγωγές της Κίνας σε σιδηρομετάλλευμα σημείωσαν αύξηση 8,4% ελαφρώς χαμηλότερη από ό,τι το 2011.
Σαν αποτέλεσμα της έξαρσης των κινεζικών εισαγωγών το Δεκέμβριο, οι πρώτες ημέρες του νέου έτους έχουν φέρει μία ανοδική κίνηση στους ναύλους των πλοίων. Ο BDI βρίσκεται σε άνοδο από τις αρχές του έτους με αποτέλεσμα οι ναύλοι στα capes να έχουν περάσει πάνω από τα 6.000 δολ. την ημέρα, των panamax να βρίσκονται στην περιοχή των 5.600 δολ. την ημέρα και των supramax στα 7.700 δολ. την ημέρα. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ζήτηση για πλοία panamax το αμέσως επόμενο διάστημα, μπορεί να αυξηθεί λόγω ανόδου της ανόδου των κινεζικών εισαγωγών άνθρακα.
Ζήτηση για άνθρακα
Σύμφωνα με την Commodore Research, η κινεζική ζήτηση για εισαγόμενο άνθρακα είναι πολύ ισχυρή, λόγω χαμηλών αποθεμάτων άνθρακα στα λιμάνια, και την εντατικοποίηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας το χειμώνα. Πάντως βραχυπρόθεσμα η αγορά των πλοίων τύπου panamax αναμένεται να πιεσθεί από ένα ισχυρό ρεύμα παραδόσεων νεότευκτων. Πολλά πλοία που ήταν να παραδοθούν τον περασμένο Δεκέμβριο δεν παραδόθηκαν με αποτέλεσμα αυτό να γίνει τον Ιανουάριο αναφέρει η Golden Destiny.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία τα Capes και τα Panamax αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα αύξησης χωρητικότητας τα 2 τελευταία χρόνια. Η αύξηση του τονάζ για τα Capes υπολογίζεται σε 57,4 εκατ. τόνους για το 2011 και 47,3 εκατ. τόνους για το 2012, ενώ για τα Panamax σε 15,4 εκατ. τόνους και 19,5 εκατ. τόνους αντίστοιχα, όπως σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas».
Ο μοναδικός αντισταθμιστικός παράγοντας στην αύξηση του τονάζ για το 2012, ήταν οι διαλύσεις πλοίων οι οποίες έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ και εκτιμάται ότι το 2012 ξεπέρασαν τους 35 εκατ. τόνους.
Υπό πίεση το εμπόριο αργού
Στην αγορά δεξαμενοπλοίων το θαλάσσιο εμπόριο αργού παραμένει υπό πίεση μείωσης της ζήτησης στις ΗΠΑ για αργό πετρέλαιο. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της κυβέρνησης, οι αμερικανικές εισαγωγές πετρελαίου θα πέσουν στο χαμηλότερο επίπεδό των τελευταίων 25 χρόνων, το επόμενο έτος, ενώ η ζήτηση αυξάνεται με αργούς ρυθμούς.
Η Energy Information Administration των ΗΠΑ προβλέπει ότι οι καθαρές εισαγωγές υγρών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του αργού πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων, θα μειωθεί σε περίπου 6 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2014, το χαμηλότερο επίπεδό τους από το 1987. Η μείωση της εξάρτησης των ΗΠΑ για εισαγωγές πετρελαίου αντανακλά την αύξηση της αμερικάνικης παραγωγής, σημειώνει η Golden Destiny.
Η παραγωγή αμερικανικού αργού έφθασε στο χαμηλό των 5 εκατ. βαρελιών το 2008 αλλά ανέκαμψε στα 6,43 εκατ. βαρέλια πέρυσι και αναμένεται να ανέλθει το 2014 στα 8 εκατ. βαρέλια.
Από την άλλη πλευρά, η επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας παρέχει ένα στήριγμα στη ζήτηση αργού πετρελαίου. Η κινεζική επενδυτική τράπεζα China International Capital υπολογίζει ότι η συνολική ζήτηση για φέτος θα αυξηθεί 4,7% σε ετήσια βάση στα 10,86 εκατ. βαρέλια την ημέρα, από 3,4% αύξηση το 2012, δήλωσε ο Janet Κονγκ, διευθυντή του τμήματος ερευνών της.
Εντονο ενδιαφέρον για πολύ μεγάλα containerships
Σε δύσκολη θέση αναμένεται να βρεθούν και μέσα στο 2013 οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται containerships, αφού αποτελεί αίνιγμα ο τρόπος με τον οποίο θα διαθέσουν τα επιπλέον 40 πλοία άνω των 10.000 teu που έπεσαν στη θάλασσα πέρυσι.
Την ίδια στιγμή, η μια μετά την άλλη οι εταιρείες τακτικών γραμμών στρέφουν το βλέμμα στα μεγάλα containerships, και καταθέτουν ή σχεδιάζουν να καταθέσουν νέες παραγγελίες, οι οποίες θα προσθέσουν ακόμα περισσότερη χωρητικότητα στον παγκόσμιο στόλο.
Όπως αναφέρει η Drewry, κατά τη διάρκεια του 2012 οι πληρότητες στις γραμμές Ασίας - Μεσογείου κυμάνθηκαν από 75% έως 85%, και το 2013 με τα 40 επιπλέον πλοία, αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση των συνεργασιών ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου. Συνολικά, η πορεία που θα έχουν μέσα στο 2013 οι carriers εξαρτάται αποκλειστικά από τους ίδιους, σημειώνει η Drewry, και το πόσο αποτελεσματικά θα αντιδράσουν στη νέα πραγματικότητα της οριακής αύξησης της ζήτησης, σε σύγκριση με την ολοένα αυξανόμενη χωρητικότητα.
Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες για την απορρόφηση της νέας χωρητικότητας σε συνδυασμό με καλούς ναύλους η αναζήτηση για νέα πλοία με μεγαλύτερες χωρητικότητες συνεχίζεται. Σχέδια να κατασκευάσει mega containerships 18.000 teu έχει United Arab Shipping Co (UASC). Η εταιρεία εφόσον υλοποιήσει το στόχο της θα είναι η πρώτη που θα ακολουθήσει τη Maersk σε παραγγελίες πλοίων σε αυτό το μέγεθος.
Σημειώνεται ότι σήμερα το μεγαλύτερο εν ενεργεία containership είναι χωρητικότητας 16.000 teu «Marco Polo» της CMA CGM. Αλλά και η K Line και η Yang Ming αναζητούν μεγάλα containerships χωρητικότητας περίπου 14.000 teu, ώστε να ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα μέλη του Alliance CKYH (Cosco Container Lines και Hanjin Shipping). Οι κινήσεις του συγκεκριμένου alliance έχουν άμεση επίπτωση και στο λιμάνι του Πειραιά, αφού τα πλοία των συγκεκριμένων εταιρειών ενισχύουν τη θέση του στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ο παγκόσμιος στόλος containerships έφτασε τα 16,34 εκατ. teu την 1η Ιανουαρίου 2013 σημειώνοντας αύξηση κατά 6% σε σχέση με τη περσινή χρονιά. Πέρσι έπεσαν στη θάλασσα 207 νέα πλοία συνολικής χωρητικότητας 1,25 εκατ. teu ενώ αποσύρθηκαν 200 πλοία μικρής όμως χωρητικότητας, 351.000 teu. Όσο για το tonnage που βρίσκεται σε αδράνεια έφτασε τα 810.000 teu τον Ιανουάριο του 2013 από 595.000 teu το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
ΠΗΓΗ: naftemporiki
Απέναντι σε αυτή τη ζοφερή προοπτική οι επενδυτικές ευκαιρίες θα διατηρήσουν τη δυναμική τους, καθώς οι αξίες των πλοίων εξακολουθούν να μειώνονται με αποτέλεσμα να προσελκύουν περισσότερους εν δυνάμει επενδυτές, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny, ενώ από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas σημειώνει ότι για το 2013 όλες οι προβλέψεις και οι αναλύσεις κάνουν λόγο για μία ακόμα δύσκολη χρονιά στη ναυτιλία με αρκετές διακυμάνσεις στη ναυλαγορά, όπου η πορεία της για άλλη μία φορά θα εξαρτηθεί, κυρίως, από την πορεία των αναπτυσσόμενων χωρών και ιδιαίτερα της Κίνας.
«Φως» από την Κίνα
Στο ξηρό φορτίο το 2012 ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index (BDI) έκλεισε με μέσο όρο τις 921 μονάδες, 41% μειωμένος από το μέσο όρο του 2011 που ήταν 1.549 μονάδες, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Intermodal. Για τις πρώτες ημέρες του 2013 η κατάσταση εμφανίζεται ελαφρώς διαφοροποιημένη, καθώς η επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας κατά το τέταρτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους ώθησε την εγχώρια ζήτηση του χάλυβα και έδωσε σήμα για καλύτερη εικόνα στους ναύλους με το άνοιγμα της νέας χρονιάς.
Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα από το λιμάνι της Αυστραλίας Hedland αυξήθηκαν κατά 25% το Δεκέμβριο του 2012 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Συνολικά, πάντως, το 2012 οι εισαγωγές της Κίνας σε σιδηρομετάλλευμα σημείωσαν αύξηση 8,4% ελαφρώς χαμηλότερη από ό,τι το 2011.
Σαν αποτέλεσμα της έξαρσης των κινεζικών εισαγωγών το Δεκέμβριο, οι πρώτες ημέρες του νέου έτους έχουν φέρει μία ανοδική κίνηση στους ναύλους των πλοίων. Ο BDI βρίσκεται σε άνοδο από τις αρχές του έτους με αποτέλεσμα οι ναύλοι στα capes να έχουν περάσει πάνω από τα 6.000 δολ. την ημέρα, των panamax να βρίσκονται στην περιοχή των 5.600 δολ. την ημέρα και των supramax στα 7.700 δολ. την ημέρα. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ζήτηση για πλοία panamax το αμέσως επόμενο διάστημα, μπορεί να αυξηθεί λόγω ανόδου της ανόδου των κινεζικών εισαγωγών άνθρακα.
Ζήτηση για άνθρακα
Σύμφωνα με την Commodore Research, η κινεζική ζήτηση για εισαγόμενο άνθρακα είναι πολύ ισχυρή, λόγω χαμηλών αποθεμάτων άνθρακα στα λιμάνια, και την εντατικοποίηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας το χειμώνα. Πάντως βραχυπρόθεσμα η αγορά των πλοίων τύπου panamax αναμένεται να πιεσθεί από ένα ισχυρό ρεύμα παραδόσεων νεότευκτων. Πολλά πλοία που ήταν να παραδοθούν τον περασμένο Δεκέμβριο δεν παραδόθηκαν με αποτέλεσμα αυτό να γίνει τον Ιανουάριο αναφέρει η Golden Destiny.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία τα Capes και τα Panamax αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα αύξησης χωρητικότητας τα 2 τελευταία χρόνια. Η αύξηση του τονάζ για τα Capes υπολογίζεται σε 57,4 εκατ. τόνους για το 2011 και 47,3 εκατ. τόνους για το 2012, ενώ για τα Panamax σε 15,4 εκατ. τόνους και 19,5 εκατ. τόνους αντίστοιχα, όπως σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas».
Ο μοναδικός αντισταθμιστικός παράγοντας στην αύξηση του τονάζ για το 2012, ήταν οι διαλύσεις πλοίων οι οποίες έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ και εκτιμάται ότι το 2012 ξεπέρασαν τους 35 εκατ. τόνους.
Υπό πίεση το εμπόριο αργού
Στην αγορά δεξαμενοπλοίων το θαλάσσιο εμπόριο αργού παραμένει υπό πίεση μείωσης της ζήτησης στις ΗΠΑ για αργό πετρέλαιο. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της κυβέρνησης, οι αμερικανικές εισαγωγές πετρελαίου θα πέσουν στο χαμηλότερο επίπεδό των τελευταίων 25 χρόνων, το επόμενο έτος, ενώ η ζήτηση αυξάνεται με αργούς ρυθμούς.
Η Energy Information Administration των ΗΠΑ προβλέπει ότι οι καθαρές εισαγωγές υγρών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του αργού πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων, θα μειωθεί σε περίπου 6 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2014, το χαμηλότερο επίπεδό τους από το 1987. Η μείωση της εξάρτησης των ΗΠΑ για εισαγωγές πετρελαίου αντανακλά την αύξηση της αμερικάνικης παραγωγής, σημειώνει η Golden Destiny.
Η παραγωγή αμερικανικού αργού έφθασε στο χαμηλό των 5 εκατ. βαρελιών το 2008 αλλά ανέκαμψε στα 6,43 εκατ. βαρέλια πέρυσι και αναμένεται να ανέλθει το 2014 στα 8 εκατ. βαρέλια.
Από την άλλη πλευρά, η επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας παρέχει ένα στήριγμα στη ζήτηση αργού πετρελαίου. Η κινεζική επενδυτική τράπεζα China International Capital υπολογίζει ότι η συνολική ζήτηση για φέτος θα αυξηθεί 4,7% σε ετήσια βάση στα 10,86 εκατ. βαρέλια την ημέρα, από 3,4% αύξηση το 2012, δήλωσε ο Janet Κονγκ, διευθυντή του τμήματος ερευνών της.
Εντονο ενδιαφέρον για πολύ μεγάλα containerships
Σε δύσκολη θέση αναμένεται να βρεθούν και μέσα στο 2013 οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται containerships, αφού αποτελεί αίνιγμα ο τρόπος με τον οποίο θα διαθέσουν τα επιπλέον 40 πλοία άνω των 10.000 teu που έπεσαν στη θάλασσα πέρυσι.
Την ίδια στιγμή, η μια μετά την άλλη οι εταιρείες τακτικών γραμμών στρέφουν το βλέμμα στα μεγάλα containerships, και καταθέτουν ή σχεδιάζουν να καταθέσουν νέες παραγγελίες, οι οποίες θα προσθέσουν ακόμα περισσότερη χωρητικότητα στον παγκόσμιο στόλο.
Όπως αναφέρει η Drewry, κατά τη διάρκεια του 2012 οι πληρότητες στις γραμμές Ασίας - Μεσογείου κυμάνθηκαν από 75% έως 85%, και το 2013 με τα 40 επιπλέον πλοία, αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση των συνεργασιών ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου. Συνολικά, η πορεία που θα έχουν μέσα στο 2013 οι carriers εξαρτάται αποκλειστικά από τους ίδιους, σημειώνει η Drewry, και το πόσο αποτελεσματικά θα αντιδράσουν στη νέα πραγματικότητα της οριακής αύξησης της ζήτησης, σε σύγκριση με την ολοένα αυξανόμενη χωρητικότητα.
Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες για την απορρόφηση της νέας χωρητικότητας σε συνδυασμό με καλούς ναύλους η αναζήτηση για νέα πλοία με μεγαλύτερες χωρητικότητες συνεχίζεται. Σχέδια να κατασκευάσει mega containerships 18.000 teu έχει United Arab Shipping Co (UASC). Η εταιρεία εφόσον υλοποιήσει το στόχο της θα είναι η πρώτη που θα ακολουθήσει τη Maersk σε παραγγελίες πλοίων σε αυτό το μέγεθος.
Σημειώνεται ότι σήμερα το μεγαλύτερο εν ενεργεία containership είναι χωρητικότητας 16.000 teu «Marco Polo» της CMA CGM. Αλλά και η K Line και η Yang Ming αναζητούν μεγάλα containerships χωρητικότητας περίπου 14.000 teu, ώστε να ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα μέλη του Alliance CKYH (Cosco Container Lines και Hanjin Shipping). Οι κινήσεις του συγκεκριμένου alliance έχουν άμεση επίπτωση και στο λιμάνι του Πειραιά, αφού τα πλοία των συγκεκριμένων εταιρειών ενισχύουν τη θέση του στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ο παγκόσμιος στόλος containerships έφτασε τα 16,34 εκατ. teu την 1η Ιανουαρίου 2013 σημειώνοντας αύξηση κατά 6% σε σχέση με τη περσινή χρονιά. Πέρσι έπεσαν στη θάλασσα 207 νέα πλοία συνολικής χωρητικότητας 1,25 εκατ. teu ενώ αποσύρθηκαν 200 πλοία μικρής όμως χωρητικότητας, 351.000 teu. Όσο για το tonnage που βρίσκεται σε αδράνεια έφτασε τα 810.000 teu τον Ιανουάριο του 2013 από 595.000 teu το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
ΠΗΓΗ: naftemporiki