Λύσεις για να συνεχισθούν τα δρομολόγια σε 14 άγονες γραμμές του Αιγαίου μετά τις 31 Οκτωβρίου που λήγουν οι σχετικές συμβάσεις, ψάχνουν στο υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ την ίδια ώρα η Επίτροπος Θαλασσίων Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Μαρία Δαμανάκη «κόβει τα φτερά» του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη. Η κ. Δαμανάκη σε συνέντευξη τύπου που έδωσε χθες μαζί με τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Επίτροπο Αντόνιο Ταγιάνι, με τρεις προτάσεις, ακύρωσε ουσιαστικά τις προσπάθειες που καταβάλλει ο υπουργός σε συνεργασία με την Task Force να βρει χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά Ταμεία, ώστε να καλύψει ένα μέρος του εργασιακού και ένα μέρος του κόστους καυσίμων στην ακτοπλοΐα.
Να ενημερωθούν
Χαρακτηριστικά η κ. Δαμανάκη σημείωσε ότι οι Έλληνες πολίτες πρέπει να ενημερωθούν, ότι σύμφωνα με τη συνθήκη της Λισαβόνας, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν δύναται να επιδοτήσει το κόστος λειτουργίας ενός πλοίου (εργατικό κόστος και κόστος καυσίμων). Αντίθετα όμως η Ε.Ε. μπορεί να συμμετέχει σε χρηματοδότηση έργων υποδομής, όπως λιμάνια, συνέχισε η κα. Δαμανάκη, αλλά και σε αγορές πλοίων, αν πρόκειται για την εξυπηρέτηση των λεγόμενων άγονων γραμμών. Περαιτέρω θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει και καινοτόμες τεχνολογίες, όπως συστήματα που καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα. Κάλεσε μάλιστα την ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο αυτό να καταθέσει και προτάσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να εξεταστούν άμεσα από τους αρμόδιους Επιτρόπους. Στο μεταξύ, σε 14 άγονες γραμμές υπάρχει ανάγκη παράτασης των συμβάσεων, καθώς οι σχετικοί διαγωνισμοί δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί, μετά την απόφαση της επιτροπής να απορρίψει όλες σχεδόν (πλην μίας) τις αιτήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Αποτέλεσμα της εξέλιξης αυτής είναι οι εταιρείες να προχωρούν σε αποδρομολογήσεις πλοίων. Η Attica Group ανακοίνωσε ήδη την αποδρομολόγηση του «Διαγόρας» από τη γραμμή των Δωδεκανήσων. Επίσης χθες έγινε γνωστό ότι και η «Αιγαίον Πέλαγος» (θυγατρική της ΑΝΕΚ) αποδρομολογεί το «Ιεράπετρα» από τη γραμμή Πειραιάς-Φούρνοι -Ικαρία-Σάμος από τις 31/10. Και για τις δυο εταιρείες η επιτροπή του διαγωνισμού απέρριψε τις αιτήσεις τους. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι και για τις δύο γραμμές εκδήλωσε ενδιαφέρον η C Link, (θυγατρική της ΝΕΛ) της οποίας επίσης οι σχετικές αιτήσεις απορρίφθηκαν με το σκεπτικό ότι έχει καταθέσει αίτηση για υπαγωγή στο άρθρο 99, κάτι βέβαια που δεν το δέχεται η εταιρεία και έχει καταθέσει ένσταση. Ενσταση κατέθεσε και η Attica Group για τον αποκλεισμό της όχι όμως και η «Αιγαίον Πέλαγος». Οι ενστάσεις θα πρέπει να εξετασθούν μέσα στις επόμενες πέντε ημέρες. Από το υπουργείο ανέφεραν, πάντως, χθες στη «Ν» ότι όλα τα κενά θα καλυφθούν τις επόμενες ημέρες, με αναθέσεις και παρατάσεις συμβάσεων. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι εταιρείες καλούνται να δρομολογήσουν τα πλοία τους σε άγονες γραμμές που είναι ζημιογόνες, αφού τα μισθώματα παραμένουν χαμηλά σε σύγκριση με το κόστος καυσίμων, ενώ και η επιβατική και μεταφορική κίνηση έχει μειωθεί. Σημειώνεται ότι για μία ακόμη φορά το υπουργείο αρνήθηκε να αναμορφώσει τα μισθώματα, αλλά και το κρατικό ναυλολόγιο λαμβάνοντας υπόψη το κόστος καυσίμων. Έδωσε μία αύξηση στα εισιτήρια ύψους 2,4% υπολογίζοντας μόνο τον τιμάριθμο. «Η ακτοπλοΐα δουλεύει κατά λάθος. Αν τα πλοία μπορούσαν να είχαν πουληθεί, δεν θα ήταν τώρα εδώ να κάνουν δρομολόγια και μάλιστα σε άγονες γραμμές και να μπαίνουν μέσα. Είμαστε υποχρεωμένοι να τα δρομολογούμε επί ζημία, αλλά ώς πότε» προειδοποιούσε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, μιλώντας στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ). Τέλος να σημειωθεί ότι χθες ανακοινώθηκαν και οι αποφάσεις του ΣΑΣ, το οποίο συνεδρίασε την προηγούμενη Πέμπτη. Μεταξύ άλλων το ΣΑΣ έδωσε κατά πλειοψηφία αναβολή στα δυο αιτήματα της ΝΕΛ για τη δρομολόγηση των ταχύπλοων «Αίολος Κεντέρης» και «Αίολος Κεντέρης Ι» το καλοκαίρι στις γραμμές Πειραιάς-Χανιά και Πειραιάς-Μύκονο-Εύδηλο- Βαθύ Σάμου. Ομόφωνα αναβολή δόθηκε στο τρίτο αίτημα της ΝΕΛ για δρομολόγηση του «Μυτιλήνη» στη γραμμή της Παροναξίας. Επίσης το ΣΑΣ αποφάσισε κατά πλειοψηφία αρνητικά στο αίτημα της ΛΑΝΕ να της δοθεί νέα τριετής παράταση στην υποχρέωση που έχει να αντικαταστήσει το πλοίο που έχει δρομολογημένο στην άγονη γραμμή Πειραιάς-Κύθηρα- Αντικύθηρα με άλλο πιο σύγχρονο. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, πρόκειται για μία απόφαση που δεν γίνεται εύκολα κατανοητή, καθώς το άρθρο 221 του νόμου 4072 του 2012 δίνει τη σχετική δυνατότητα στον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας μετά από γνώμη του ΣΑΣ. Η ΛΑΝΕ ζήτησε την παράταση ωστόσο το ΣΑΣ κατά πλειοψηφία αρνήθηκε. Η σύμβαση που έχει η ΛΑΝΕ λήγει το 2016, ενώ η πρώτη παράταση που πήρε ήταν μέχρι το 2014 και ζητά να παραταθεί μέχρι την λήξη της σύμβασης, προκειμένου να μειώσει το κόστος της εγγυητικής επιστολής.
Εκπόνηση κειμένου
Η Επιτροπή βρίσκεται σε διαδικασία εκπόνησης ενός κειμένου που θα αφορά το θαλάσσιο τουρισμό (μαρίνες, κρουαζιέρα, καταδύσεις, αλιευτικός τουρισμός και άλλα) ανακοίνωσε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιος για τη Βιομηχανία και την Επιχειρηματικότητα, Αντόνιο Ταγιάνι. Το κείμενο αναμένεται να είναι έτοιμο στις αρχές του 2013. Αναφέρθηκε επίσης και στις προσπάθειες που καταβάλλει η Επιτροπή για να απλοποιηθούν οι διαδικασίες για την έκδοση θεώρησης Σένγκεν, κάτι με το οποίο συμφωνεί και η G20. Από την πλευρά τη η κα. Δαμανάκη επεσήμανε ότι οι προσπάθειες αυτές είχαν ως αποτέλεσμα να τρέξει το καλοκαίρι ένα πιλοτικό πρόγραμμα έκδοσης θεωρήσεων στην Ελλάδα για πολίτες τρίτων χωρών (κυρίως Τούρκων, Ρώσων και Κινέζων), το οποίο πέτυχε απόλυτα. Προσέθεσε ότι ευελπιστεί να έχει και συνέχεια.
ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Να ενημερωθούν
Χαρακτηριστικά η κ. Δαμανάκη σημείωσε ότι οι Έλληνες πολίτες πρέπει να ενημερωθούν, ότι σύμφωνα με τη συνθήκη της Λισαβόνας, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν δύναται να επιδοτήσει το κόστος λειτουργίας ενός πλοίου (εργατικό κόστος και κόστος καυσίμων). Αντίθετα όμως η Ε.Ε. μπορεί να συμμετέχει σε χρηματοδότηση έργων υποδομής, όπως λιμάνια, συνέχισε η κα. Δαμανάκη, αλλά και σε αγορές πλοίων, αν πρόκειται για την εξυπηρέτηση των λεγόμενων άγονων γραμμών. Περαιτέρω θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει και καινοτόμες τεχνολογίες, όπως συστήματα που καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα. Κάλεσε μάλιστα την ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο αυτό να καταθέσει και προτάσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να εξεταστούν άμεσα από τους αρμόδιους Επιτρόπους. Στο μεταξύ, σε 14 άγονες γραμμές υπάρχει ανάγκη παράτασης των συμβάσεων, καθώς οι σχετικοί διαγωνισμοί δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί, μετά την απόφαση της επιτροπής να απορρίψει όλες σχεδόν (πλην μίας) τις αιτήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Αποτέλεσμα της εξέλιξης αυτής είναι οι εταιρείες να προχωρούν σε αποδρομολογήσεις πλοίων. Η Attica Group ανακοίνωσε ήδη την αποδρομολόγηση του «Διαγόρας» από τη γραμμή των Δωδεκανήσων. Επίσης χθες έγινε γνωστό ότι και η «Αιγαίον Πέλαγος» (θυγατρική της ΑΝΕΚ) αποδρομολογεί το «Ιεράπετρα» από τη γραμμή Πειραιάς-Φούρνοι -Ικαρία-Σάμος από τις 31/10. Και για τις δυο εταιρείες η επιτροπή του διαγωνισμού απέρριψε τις αιτήσεις τους. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι και για τις δύο γραμμές εκδήλωσε ενδιαφέρον η C Link, (θυγατρική της ΝΕΛ) της οποίας επίσης οι σχετικές αιτήσεις απορρίφθηκαν με το σκεπτικό ότι έχει καταθέσει αίτηση για υπαγωγή στο άρθρο 99, κάτι βέβαια που δεν το δέχεται η εταιρεία και έχει καταθέσει ένσταση. Ενσταση κατέθεσε και η Attica Group για τον αποκλεισμό της όχι όμως και η «Αιγαίον Πέλαγος». Οι ενστάσεις θα πρέπει να εξετασθούν μέσα στις επόμενες πέντε ημέρες. Από το υπουργείο ανέφεραν, πάντως, χθες στη «Ν» ότι όλα τα κενά θα καλυφθούν τις επόμενες ημέρες, με αναθέσεις και παρατάσεις συμβάσεων. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι εταιρείες καλούνται να δρομολογήσουν τα πλοία τους σε άγονες γραμμές που είναι ζημιογόνες, αφού τα μισθώματα παραμένουν χαμηλά σε σύγκριση με το κόστος καυσίμων, ενώ και η επιβατική και μεταφορική κίνηση έχει μειωθεί. Σημειώνεται ότι για μία ακόμη φορά το υπουργείο αρνήθηκε να αναμορφώσει τα μισθώματα, αλλά και το κρατικό ναυλολόγιο λαμβάνοντας υπόψη το κόστος καυσίμων. Έδωσε μία αύξηση στα εισιτήρια ύψους 2,4% υπολογίζοντας μόνο τον τιμάριθμο. «Η ακτοπλοΐα δουλεύει κατά λάθος. Αν τα πλοία μπορούσαν να είχαν πουληθεί, δεν θα ήταν τώρα εδώ να κάνουν δρομολόγια και μάλιστα σε άγονες γραμμές και να μπαίνουν μέσα. Είμαστε υποχρεωμένοι να τα δρομολογούμε επί ζημία, αλλά ώς πότε» προειδοποιούσε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, μιλώντας στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ). Τέλος να σημειωθεί ότι χθες ανακοινώθηκαν και οι αποφάσεις του ΣΑΣ, το οποίο συνεδρίασε την προηγούμενη Πέμπτη. Μεταξύ άλλων το ΣΑΣ έδωσε κατά πλειοψηφία αναβολή στα δυο αιτήματα της ΝΕΛ για τη δρομολόγηση των ταχύπλοων «Αίολος Κεντέρης» και «Αίολος Κεντέρης Ι» το καλοκαίρι στις γραμμές Πειραιάς-Χανιά και Πειραιάς-Μύκονο-Εύδηλο- Βαθύ Σάμου. Ομόφωνα αναβολή δόθηκε στο τρίτο αίτημα της ΝΕΛ για δρομολόγηση του «Μυτιλήνη» στη γραμμή της Παροναξίας. Επίσης το ΣΑΣ αποφάσισε κατά πλειοψηφία αρνητικά στο αίτημα της ΛΑΝΕ να της δοθεί νέα τριετής παράταση στην υποχρέωση που έχει να αντικαταστήσει το πλοίο που έχει δρομολογημένο στην άγονη γραμμή Πειραιάς-Κύθηρα- Αντικύθηρα με άλλο πιο σύγχρονο. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, πρόκειται για μία απόφαση που δεν γίνεται εύκολα κατανοητή, καθώς το άρθρο 221 του νόμου 4072 του 2012 δίνει τη σχετική δυνατότητα στον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας μετά από γνώμη του ΣΑΣ. Η ΛΑΝΕ ζήτησε την παράταση ωστόσο το ΣΑΣ κατά πλειοψηφία αρνήθηκε. Η σύμβαση που έχει η ΛΑΝΕ λήγει το 2016, ενώ η πρώτη παράταση που πήρε ήταν μέχρι το 2014 και ζητά να παραταθεί μέχρι την λήξη της σύμβασης, προκειμένου να μειώσει το κόστος της εγγυητικής επιστολής.
Εκπόνηση κειμένου
Η Επιτροπή βρίσκεται σε διαδικασία εκπόνησης ενός κειμένου που θα αφορά το θαλάσσιο τουρισμό (μαρίνες, κρουαζιέρα, καταδύσεις, αλιευτικός τουρισμός και άλλα) ανακοίνωσε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιος για τη Βιομηχανία και την Επιχειρηματικότητα, Αντόνιο Ταγιάνι. Το κείμενο αναμένεται να είναι έτοιμο στις αρχές του 2013. Αναφέρθηκε επίσης και στις προσπάθειες που καταβάλλει η Επιτροπή για να απλοποιηθούν οι διαδικασίες για την έκδοση θεώρησης Σένγκεν, κάτι με το οποίο συμφωνεί και η G20. Από την πλευρά τη η κα. Δαμανάκη επεσήμανε ότι οι προσπάθειες αυτές είχαν ως αποτέλεσμα να τρέξει το καλοκαίρι ένα πιλοτικό πρόγραμμα έκδοσης θεωρήσεων στην Ελλάδα για πολίτες τρίτων χωρών (κυρίως Τούρκων, Ρώσων και Κινέζων), το οποίο πέτυχε απόλυτα. Προσέθεσε ότι ευελπιστεί να έχει και συνέχεια.
ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ