Του Μηνά Τσαμόπουλου
Η επιβίωση της ελληνικής ακτοπλοΐας αποτελεί το μεγάλο στοίχημα αλλά και ένας σοβαρό πονοκέφαλο για την κυβέρνηση. Οι συγχωνεύσεις μεταξύ εταιρειών είναι ίσως η μόνη λύση με τις ευλογίες και της Τρόϊκα.
«Οι συγχωνεύσεις είναι απαραίτητες προκειμένου να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας» τονίζουν κυβερνητικοί κύκλοι.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν πιέσεις από τους τροϊκανούς για πλήρη απελευθέρωση του κλάδου γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για τη θαλάσσια συγκοινωνιακή σύνδεση της νησιωτικής χώρας με την ηπειρωτική.
Στην Ελλάδα υπάρχουν τρεις εισηγμένοι όμιλοι ΑΝΕΚ-Attica και Μinoan Lines και ακολουθεί η ΝΕΛ. Οι δύο πρώτοι συνεργάζονται ήδη στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο και Πάτρα-Αγκόνα με μεγάλη επιτυχία. Η πιθανή περαιτέρω συνεργασία των δύο εταιρειών και σε άλλες γραμμές ίσως δρομολογήσει τις εξελίξεις.
Η Minoan Lines που ανήκει στον Ιταλό Εμμανουέλ Γκριμάλντι είναι απέναντί τους ανταγωνιστικά. Η μεγαλύτερη σε μέγεθος στόλου εταιρεία Hellenic SeaWays βρίσκεται σε μία ιδιαίτερη φάση αφού συνεχίζει με νέο μάνατζμεντ και τον Εμάνουελ Γκριμάλντι να έχει αναλάβει να την βγάλει από το αδιέξοδο. Πρόεδρος είναι ο Γεράσιμος Στρίντζης και διευθύνων σύμβουλος ο Αντώνης Αγαπητός, ενώ το εγχείρημα στηρίζει η Τράπεζα Πειραιώς που είναι μεγαλομέτοχος.
Το προφανές είναι ότι εάν γίνει μία συγχώνευση αυτή θα είναι μεταξύ ΑΝΕΚ και Αttica.
Ενδεικτική είναι η επισήμανση του διοικητικού συμβουλίου της ΑΝΕΚ στην ετήσια οικονομική έκθεση της εταιρείας για το 2012.
«Από την πλευρά των εταιρειών, είναι επιτακτική η ανάγκη για εξεύρεση ρευστότητας με διάφορους τρόπους, όπως οι πωλήσεις πλοίων, οι αυξήσεις κεφαλαίου, η μείωση του λειτουργικού κόστους και η περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών. Μετά την επιτυχή κίνηση της σύστασης κοινοπραξίας το 2011 με τον όμιλο ATTICA σε δύο κύριες γραμμές δραστηριοποίησης, η διοίκηση του ομίλου εξετάζει τα περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών με σκοπό την επίτευξη οικονομιών κλίμακας».
Όμως το ρευστό οικονομικό περιβάλλον τόσο στην Ελλάδα όσο και στην γειτονική Ιταλία δεν μπορεί να αποκλείσει τίποτα. Όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου αυτή την εποχή τα πάντα συζητιούνται. Όμως για να γίνουν συγχωνεύσεις πρέπει να υπάρχει λόγος και να έχει φτιαχτεί ένα business plan το οποίο σήμερα δεν υπάρχει.
«Σε νέο κύμα συγχωνεύσεων-συνεργασιών οδηγείται η ελληνική ακτοπλοΐα. Αιτία είναι οι ισχυρές συνθήκες ανταγωνισμού σε γραμμές –φιλέτα όπου λόγω της ύπαρξης δύο και πλέον εταιρειών σε αυτές, υπάρχει αναγκαιότητα συρρίκνωσης του αριθμού των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Επίσης, η ωρίμανση της ευρωπαϊκής αγοράς θα οδηγήσει στο άμεσο μέλλον στη δημιουργία περαιτέρω συγχωνεύσεων και συνεργασιών μεταξύ εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις αγορές αυτές» επισημαίνουν κύκλοι της Ακτοπλοΐας:
« Είναι πολύ πιθανό να δούμε συγχωνεύσεις ή συνεργασίες αλλά αυτές θα πρέπει να γίνουν όχι για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και μόνο αλλά για να εισέλθουν σε μία νέα τροχιά ανάπτυξης δράττοντας τις ευκαιρίες της κρίσης».
Μάλιστα σύμφωνα με τις πληροφορίες ο όμιλος Attica αγόρασε δύο πρώην πλοία της ΑΝΕΚ το Λευκά Όρη και Σοφοκλής Β. τα όποια αρχικά είχαν ναυλωθεί από την ΑΝΕΚ στην Κίνα αλλά δεν έκαναν ποτέ δρομολόγια, καθώς η εταιρία χρωστούσε λεφτά στα ναυπηγεία που ανέλαβαν να προχωρήσουν σε μετασκευή του πλοίου. Αποτέλεσμα τα πλοία να βγουν σε πλειστηριασμό από τα ναυπηγεία.
ΠΗΓΗ: www.chiostv.gr
Η επιβίωση της ελληνικής ακτοπλοΐας αποτελεί το μεγάλο στοίχημα αλλά και ένας σοβαρό πονοκέφαλο για την κυβέρνηση. Οι συγχωνεύσεις μεταξύ εταιρειών είναι ίσως η μόνη λύση με τις ευλογίες και της Τρόϊκα.
«Οι συγχωνεύσεις είναι απαραίτητες προκειμένου να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας» τονίζουν κυβερνητικοί κύκλοι.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν πιέσεις από τους τροϊκανούς για πλήρη απελευθέρωση του κλάδου γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για τη θαλάσσια συγκοινωνιακή σύνδεση της νησιωτικής χώρας με την ηπειρωτική.
Στην Ελλάδα υπάρχουν τρεις εισηγμένοι όμιλοι ΑΝΕΚ-Attica και Μinoan Lines και ακολουθεί η ΝΕΛ. Οι δύο πρώτοι συνεργάζονται ήδη στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο και Πάτρα-Αγκόνα με μεγάλη επιτυχία. Η πιθανή περαιτέρω συνεργασία των δύο εταιρειών και σε άλλες γραμμές ίσως δρομολογήσει τις εξελίξεις.
Η Minoan Lines που ανήκει στον Ιταλό Εμμανουέλ Γκριμάλντι είναι απέναντί τους ανταγωνιστικά. Η μεγαλύτερη σε μέγεθος στόλου εταιρεία Hellenic SeaWays βρίσκεται σε μία ιδιαίτερη φάση αφού συνεχίζει με νέο μάνατζμεντ και τον Εμάνουελ Γκριμάλντι να έχει αναλάβει να την βγάλει από το αδιέξοδο. Πρόεδρος είναι ο Γεράσιμος Στρίντζης και διευθύνων σύμβουλος ο Αντώνης Αγαπητός, ενώ το εγχείρημα στηρίζει η Τράπεζα Πειραιώς που είναι μεγαλομέτοχος.
Το προφανές είναι ότι εάν γίνει μία συγχώνευση αυτή θα είναι μεταξύ ΑΝΕΚ και Αttica.
Ενδεικτική είναι η επισήμανση του διοικητικού συμβουλίου της ΑΝΕΚ στην ετήσια οικονομική έκθεση της εταιρείας για το 2012.
«Από την πλευρά των εταιρειών, είναι επιτακτική η ανάγκη για εξεύρεση ρευστότητας με διάφορους τρόπους, όπως οι πωλήσεις πλοίων, οι αυξήσεις κεφαλαίου, η μείωση του λειτουργικού κόστους και η περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών. Μετά την επιτυχή κίνηση της σύστασης κοινοπραξίας το 2011 με τον όμιλο ATTICA σε δύο κύριες γραμμές δραστηριοποίησης, η διοίκηση του ομίλου εξετάζει τα περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών με σκοπό την επίτευξη οικονομιών κλίμακας».
Όμως το ρευστό οικονομικό περιβάλλον τόσο στην Ελλάδα όσο και στην γειτονική Ιταλία δεν μπορεί να αποκλείσει τίποτα. Όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου αυτή την εποχή τα πάντα συζητιούνται. Όμως για να γίνουν συγχωνεύσεις πρέπει να υπάρχει λόγος και να έχει φτιαχτεί ένα business plan το οποίο σήμερα δεν υπάρχει.
«Σε νέο κύμα συγχωνεύσεων-συνεργασιών οδηγείται η ελληνική ακτοπλοΐα. Αιτία είναι οι ισχυρές συνθήκες ανταγωνισμού σε γραμμές –φιλέτα όπου λόγω της ύπαρξης δύο και πλέον εταιρειών σε αυτές, υπάρχει αναγκαιότητα συρρίκνωσης του αριθμού των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Επίσης, η ωρίμανση της ευρωπαϊκής αγοράς θα οδηγήσει στο άμεσο μέλλον στη δημιουργία περαιτέρω συγχωνεύσεων και συνεργασιών μεταξύ εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις αγορές αυτές» επισημαίνουν κύκλοι της Ακτοπλοΐας:
« Είναι πολύ πιθανό να δούμε συγχωνεύσεις ή συνεργασίες αλλά αυτές θα πρέπει να γίνουν όχι για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και μόνο αλλά για να εισέλθουν σε μία νέα τροχιά ανάπτυξης δράττοντας τις ευκαιρίες της κρίσης».
Μάλιστα σύμφωνα με τις πληροφορίες ο όμιλος Attica αγόρασε δύο πρώην πλοία της ΑΝΕΚ το Λευκά Όρη και Σοφοκλής Β. τα όποια αρχικά είχαν ναυλωθεί από την ΑΝΕΚ στην Κίνα αλλά δεν έκαναν ποτέ δρομολόγια, καθώς η εταιρία χρωστούσε λεφτά στα ναυπηγεία που ανέλαβαν να προχωρήσουν σε μετασκευή του πλοίου. Αποτέλεσμα τα πλοία να βγουν σε πλειστηριασμό από τα ναυπηγεία.
ΠΗΓΗ: www.chiostv.gr