Σημαντική πτώση της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης κατέγραψαν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες σε όλες τις γραμμές εσωτερικού και εξωτερικού και το 2012, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται ο κατήφορος που ξεκίνησε το 2009, πρώτη χρονιά της οικονομικής κρίσης. Από το 2009 μέχρι και το τέλος του 2012, χάθηκαν συνολικά για τις ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες περισσότεροι από 2,5 εκατ. επιβάτες, 445.000 ΙΧ και 140.000 φορτηγά, στις γραμμές του Αιγαίου και της Αδριατικής. Η κατάσταση αυτή έχει επιπτώσεις, όπως είναι φυσικό, στα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών αλλά και στην απασχόληση των ναυτικών αφού μία πτώση της κίνησης οδηγεί σε μείωση των δρομολογίων και μείωση του αριθμού των απασχολούμενων. Σε αυτές τις απώλειες, όμως, πρέπει να προσθέσουμε και τις αντίστοιχες των γραμμών της Αδριατικής για να έχουμε μία πλήρη εικόνα της δραματικής μείωσης της κίνησης που έφερε η οικονομική κρίση στη χώρα μας. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το 2012, η πτώση της επιβατικής κίνησης στις γραμμές από τον Πειραιά σε όλο το Αιγαίο (πλην Αργοσαρωνικού) παρουσίασε μείωση κατά 13,10% σε σύγκριση με το 2011. Όμως σε σύγκριση με το 2009 (πρώτο έτος της κρίσης) η μείωση φθάνει το 22,5%. Από την πτώση της κίνησης δεν διασώθηκαν το 2012 ούτε οι γραμμές των Κυκλάδων όπου παραδοσιακά η κίνηση ήταν ικανοποιητική άλλες χρονιές. Η πτώση που εμφάνισαν ξεκινά από 10% και φθάνει μέχρι και 22%. Από τα διαθέσιμα στοιχεία τη μεγαλύτερη πτώση της επιβατικής κίνησης παρουσιάζει η γραμμή Πειραιάς-Σύρος-Τήνος-Μυκονος που ξεπερνά ελαφρώς το 22% και ακολουθεί η γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο με 19,25%. Τη μικρότερη πτώση παρουσιάζει η γραμμή από τη Ραφήνα προς τις Κυκλάδες (8,10%). Στη μεταφορά ΙΧ η πτώση το 2012 σε σύγκριση με τον προηγούμενο έτος φθάνει το 17,70%, ενώ στα φορτηγά το 8,45%. Αντιστοίχως στο διάστημα 2009-2012 η πτώση της μεταφορικής κίνησης στα ΙΧ είναι 27,88% και στα φορτηγά 15% περίπου. Αυτό σημαίνει ότι στο διάστημα αυτό χάθηκαν για την ακτοπλοΐα πάνω από 2 εκατ. επιβάτες, περίπου 400.000 ΙΧ και 60.000 φορτηγά.
Στην Αδριατική
Πολύ χειρότερη είναι η εικόνα στις γραμμές της Αδριατικής όπου φαίνεται να υπήρξε πραγματική «στάση εμπορίου». Η πτώση της επιβατικής κίνησης στις γραμμές της Αδριατικής (Ελλάδα-Ιταλία) είναι στα επίπεδα του 28,20%, ενώ η κίνηση ΙΧ μειώθηκε κατά 28,86% και των φορτηγών κατά 11,25%. Επίσης από το 2009 μέχρι το τέλος του 2012 η επιβατική κίνηση στην Αδριατική έχει μειωθεί κατά 39,20%, η κίνηση των ΙΧ κατά 34,10% και των φορτηγών κατά 20,95%. Με άλλα λόγια περίπου 80.000 φορτηγά, 45.000 ΙΧ και περίπου 500.000 επιβάτες. Στο μεταξύ, για σοβαρές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στις γραμμές της Αδριατικής οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες όπως και Ελληνες μεταφορείς, κάνει λόγο σε ανακοίνωσή του ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Σύνδεσμος Μεταφορών (ΕΕΣΥΜ). Ο ανταγωνισμός είναι αμείλικτος, καθώς αλλοδαπές εταιρείες με σημαίες γειτονικών χωρών, ευνοούμενες από θεσμικές ρυθμίσεις στις χώρες τους, λειτουργούν από πλεονεκτική θέση έναντι των ελληνικών εταιρειών, τονίζει ο Σύνδεσμος. Επιπρόσθετα ο ΕΕΣΥΜ αναφέρεται στα υψηλά πετρελαϊκά κόστη, τα οποία έχουν εκτοξευτεί, αναγκάζοντας τις ακτοπλοϊκές εταιρείες σε διατήρηση υψηλών τιμολογίων και μείωση ταχυτήτων πλεύσης για τον περιορισμό της κατανάλωσης. Ακόμα και έτσι, όμως, προσθέτει ο Σύνδεσμος, οι εταιρείες, δεν κατορθώνουν να καλύψουν τα έξοδά τους, ακόμα και σε πλήρως έμφορτο ταξίδι. Παράλληλα, οι Έλληνες μεταφορείς θεωρούν το κόστος ταξιδιού από και προς την Ιταλία ιδιαίτερα υψηλό για τα σημερινά δεδομένα, και αδυνατούν να το ενσωματώσουν στους τρέχοντες ναύλους. Η κατάσταση αυτή οδηγεί τους εμπλεκόμενους (ναυτιλιακές εταιρείες και μεταφορείς) σε συνεχή συσσώρευση ζημιογόνων αποτελεσμάτων, γεγονός που δεν επιτρέπει καμία αισιοδοξία για το μέλλον.
Ανάληψη πρωτοβουλιών
Ο ΕΕΣΥΜ ζητεί την ανάληψη πρωτοβουλιών από την πλευρά των ελληνικών αρχών και την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς τίθεται σε αμφιβολία η ικανότητα ελληνικών εταιρειών να συνεχίσουν να λειτουργούν στις γραμμές της Αδριατικής και των Ελλήνων μεταφορέων να χρησιμοποιούν την Αδριατική οδό, λόγω υψηλού κόστους.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
Στην Αδριατική
Πολύ χειρότερη είναι η εικόνα στις γραμμές της Αδριατικής όπου φαίνεται να υπήρξε πραγματική «στάση εμπορίου». Η πτώση της επιβατικής κίνησης στις γραμμές της Αδριατικής (Ελλάδα-Ιταλία) είναι στα επίπεδα του 28,20%, ενώ η κίνηση ΙΧ μειώθηκε κατά 28,86% και των φορτηγών κατά 11,25%. Επίσης από το 2009 μέχρι το τέλος του 2012 η επιβατική κίνηση στην Αδριατική έχει μειωθεί κατά 39,20%, η κίνηση των ΙΧ κατά 34,10% και των φορτηγών κατά 20,95%. Με άλλα λόγια περίπου 80.000 φορτηγά, 45.000 ΙΧ και περίπου 500.000 επιβάτες. Στο μεταξύ, για σοβαρές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στις γραμμές της Αδριατικής οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες όπως και Ελληνες μεταφορείς, κάνει λόγο σε ανακοίνωσή του ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Σύνδεσμος Μεταφορών (ΕΕΣΥΜ). Ο ανταγωνισμός είναι αμείλικτος, καθώς αλλοδαπές εταιρείες με σημαίες γειτονικών χωρών, ευνοούμενες από θεσμικές ρυθμίσεις στις χώρες τους, λειτουργούν από πλεονεκτική θέση έναντι των ελληνικών εταιρειών, τονίζει ο Σύνδεσμος. Επιπρόσθετα ο ΕΕΣΥΜ αναφέρεται στα υψηλά πετρελαϊκά κόστη, τα οποία έχουν εκτοξευτεί, αναγκάζοντας τις ακτοπλοϊκές εταιρείες σε διατήρηση υψηλών τιμολογίων και μείωση ταχυτήτων πλεύσης για τον περιορισμό της κατανάλωσης. Ακόμα και έτσι, όμως, προσθέτει ο Σύνδεσμος, οι εταιρείες, δεν κατορθώνουν να καλύψουν τα έξοδά τους, ακόμα και σε πλήρως έμφορτο ταξίδι. Παράλληλα, οι Έλληνες μεταφορείς θεωρούν το κόστος ταξιδιού από και προς την Ιταλία ιδιαίτερα υψηλό για τα σημερινά δεδομένα, και αδυνατούν να το ενσωματώσουν στους τρέχοντες ναύλους. Η κατάσταση αυτή οδηγεί τους εμπλεκόμενους (ναυτιλιακές εταιρείες και μεταφορείς) σε συνεχή συσσώρευση ζημιογόνων αποτελεσμάτων, γεγονός που δεν επιτρέπει καμία αισιοδοξία για το μέλλον.
Ανάληψη πρωτοβουλιών
Ο ΕΕΣΥΜ ζητεί την ανάληψη πρωτοβουλιών από την πλευρά των ελληνικών αρχών και την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς τίθεται σε αμφιβολία η ικανότητα ελληνικών εταιρειών να συνεχίσουν να λειτουργούν στις γραμμές της Αδριατικής και των Ελλήνων μεταφορέων να χρησιμοποιούν την Αδριατική οδό, λόγω υψηλού κόστους.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική