Η δραματική μείωση της επιβατικής κίνησης και η αλματώδης αύξηση των καυσίμων, που είχε αποτέλεσμα να φθάσει ο τόνος τα 730 ευρώ, επισπεύδουν τις εξελίξεις για συγχωνεύσεις, απορροφήσεις και πτωχεύσεις εταιρειών.
ΕΠΙΒΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τόσο πολύ την επιβατική κίνηση, που αρκεί η αναφορά μίας και μόνο συγκεκριμένης κερδοφόρας γραμμής, προκειμένου να κατανοηθεί το εύρος του προβλήματος. Η γραμμή Πειραιά - Ηρακλείου θεωρείται ως η πιο εύρωστη γραμμή των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών, που πριν μερικά χρόνια είχε τζίρο 100 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, η επιβατική κίνηση του Αύγουστου στη γραμμή του Ηρακλείου μειώθηκε κατά 24% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.
Το στοιχείο αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για τη διακίνηση επιβατών και οχημάτων στο τελευταίο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Αν η μείωση είναι μεγαλύτερη από το 20%, σε σχέση με πέρυσι, τότε θα μιλάμε για ολική κατάρρευση της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Προκειμένου να αποσοβηθεί η πλήρης κατάρρευση της ακτοπλοΐας, οι τράπεζες επεξεργάζονται σενάρια ώστε να υπερβούν τα σημερινά αδιέξοδα.
ΑΝΕΚ ΚΑΙ HSW
Το πρώτο σενάριο θέλει τη συγχώνευση της ΑΝΕΚ με τη Hellenic Seaways. Στην ΑΝΕΚ κυρίαρχος είναι ο κ. Γιάννης Σ. Βαρδινογιάννης, που κατέχει το 29,9%, ενώ η Sea Star Capital, που συμμετέχουν διάφοροι εφοπλιστές διαθέτει το 23,1%. Η Sea Star ελέγχει το 17,1% της Hellenic, ενώ η Τράπεζα Πειραιώς το 20% και ο όμιλος Γκριμάλντι, μέσω των Μινωικών Γραμμών, το 33,5% της HSW.
Το σενάριο αυτό θέλει την ισχυροποίηση και τον απόλυτο έλεγχο των δύο εταιρειών από την Τράπεζα Πειραιώς, τον κ. Γ. Σ. Βαρδινογιάννη και τις φίλα προσκείμενες δυνάμεις που είναι ο κ. Αντώνης Αγαπητός, ο κ. Γιώργος Γούτος και πολλοί εφοπλιστές που είχαν δώσει το 1999 τα πλοία τους στην HSW. Αδιευκρίνιστος είναι ο ρόλος του κ. Βαγγέλη Μαρινάκη, ο οποίος ελέγχει το 5% περίπου της HSW. Η συγχώνευση των δύο εταιρειών θα δημιουργήσει έναν στόλο από 44 πλοία. Το σενάριο αυτό προϋποθέτει ότι θα βγει από το μετοχικό κεφάλαιο της ενοποιημένης εταιρείας ο κ. Εμμανουέλε Γκριμάλντι, εκτός και αν υπάρξει συμβιβαστική ενδιάμεση λύση.
Η ATTICA
Το άλλο σενάριο θέλει να ενοποιηθούν η ΑΝΕΚ και ο όμιλος Attica, που κατά 89,4% ανήκει στον κ. Ανδρέα Βγενόπουλο, που διαχειρίζεται 14 πλοία.
Οι δύο εταιρείες έχουν ήδη συστήσει κοινοπραξία στην Αδριατική και το Ηράκλειο, όπου έχουν επιτύχει οικονομίες κλίμακος, ωστόσο παραμένει ζημιογόνα η εκμετάλλευση των πλοίων τους, λόγω της παρατεταμένης κρίσης. Σε περίπτωση που ενοποιηθούν αυτές οι δύο εταιρείες θα συγκροτήσουν έναν στόλο από 29 πλοία.
Η ΝΕΛ
Το τρίτο σενάριο έχει σχέση με το μέλλον της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου, που θεωρείται ο αδύναμος κρίκος της ακτοπλοΐας. Ο διευθύνων σύμβουλος κ. Γιάννης Αβραντίνης διαβεβαιώνει ότι η εταιρεία έχει έρθει σε συμφωνία με τους πιστωτές της για ρύθμιση των δανείων τους, που ανέρχονται σε 170 εκατ. ευρώ. Αν αυτό δεν σημαίνει υπαγωγή της εταιρείας στο άρθρο 99, τότε επιβεβαιώνει τις φήμες για συνεργασία με Τούρκους εφοπλιστές, οι οποίοι θέλουν να επενδύσουν στο Αιγαίο.
Μάλιστα, υπάρχει πληροφορία που επιβεβαιώνεται ότι η ΝΕΛ και οι Τούρκοι εφοπλιστές θα δημιουργήσουν νέα εταιρεία η οποία θα δρομολογήσει σε πρώτη φάση πλοίο στη γραμμή Σμύρνη, Μυτιλήνη, Θεσσαλονίκη. Πάντως στις 5 Οκτωβρίου θα συζητηθεί στο Πρωτοδικείο Μυτιλήνης αίτηση της εταιρείας για προστασία από τους πιστωτές της.
ΟΙ ΜΙΚΡΟΤΕΡΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
Οι άλλες μικρότερες εταιρείες δεν φαίνεται και δεν συμμετέχουν στις συζητήσεις για deal, δεδομένου ότι η Aegean Speed Lines, του κ. Λεωνίδα Ευγενίδη διαθέτει τρία πλοία, η Sea Jet του κ. Μάριου Ηλιόπουλου έχει τρία ταχύπλοα πλοία, δύο επιβατηγά οχηματαγωγά διαθέτει η Strintzis Lines και από ένα ο κ. Γιάννης Λεφάκης της Nova Ferries και ο κ. Φώτης Μανούσης της ΣΑΟΣ.
ΜΕΡΙΚΗ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
kerdos.gr
ΕΠΙΒΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τόσο πολύ την επιβατική κίνηση, που αρκεί η αναφορά μίας και μόνο συγκεκριμένης κερδοφόρας γραμμής, προκειμένου να κατανοηθεί το εύρος του προβλήματος. Η γραμμή Πειραιά - Ηρακλείου θεωρείται ως η πιο εύρωστη γραμμή των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών, που πριν μερικά χρόνια είχε τζίρο 100 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, η επιβατική κίνηση του Αύγουστου στη γραμμή του Ηρακλείου μειώθηκε κατά 24% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.
Το στοιχείο αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για τη διακίνηση επιβατών και οχημάτων στο τελευταίο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Αν η μείωση είναι μεγαλύτερη από το 20%, σε σχέση με πέρυσι, τότε θα μιλάμε για ολική κατάρρευση της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Προκειμένου να αποσοβηθεί η πλήρης κατάρρευση της ακτοπλοΐας, οι τράπεζες επεξεργάζονται σενάρια ώστε να υπερβούν τα σημερινά αδιέξοδα.
ΑΝΕΚ ΚΑΙ HSW
Το πρώτο σενάριο θέλει τη συγχώνευση της ΑΝΕΚ με τη Hellenic Seaways. Στην ΑΝΕΚ κυρίαρχος είναι ο κ. Γιάννης Σ. Βαρδινογιάννης, που κατέχει το 29,9%, ενώ η Sea Star Capital, που συμμετέχουν διάφοροι εφοπλιστές διαθέτει το 23,1%. Η Sea Star ελέγχει το 17,1% της Hellenic, ενώ η Τράπεζα Πειραιώς το 20% και ο όμιλος Γκριμάλντι, μέσω των Μινωικών Γραμμών, το 33,5% της HSW.
Το σενάριο αυτό θέλει την ισχυροποίηση και τον απόλυτο έλεγχο των δύο εταιρειών από την Τράπεζα Πειραιώς, τον κ. Γ. Σ. Βαρδινογιάννη και τις φίλα προσκείμενες δυνάμεις που είναι ο κ. Αντώνης Αγαπητός, ο κ. Γιώργος Γούτος και πολλοί εφοπλιστές που είχαν δώσει το 1999 τα πλοία τους στην HSW. Αδιευκρίνιστος είναι ο ρόλος του κ. Βαγγέλη Μαρινάκη, ο οποίος ελέγχει το 5% περίπου της HSW. Η συγχώνευση των δύο εταιρειών θα δημιουργήσει έναν στόλο από 44 πλοία. Το σενάριο αυτό προϋποθέτει ότι θα βγει από το μετοχικό κεφάλαιο της ενοποιημένης εταιρείας ο κ. Εμμανουέλε Γκριμάλντι, εκτός και αν υπάρξει συμβιβαστική ενδιάμεση λύση.
Η ATTICA
Το άλλο σενάριο θέλει να ενοποιηθούν η ΑΝΕΚ και ο όμιλος Attica, που κατά 89,4% ανήκει στον κ. Ανδρέα Βγενόπουλο, που διαχειρίζεται 14 πλοία.
Οι δύο εταιρείες έχουν ήδη συστήσει κοινοπραξία στην Αδριατική και το Ηράκλειο, όπου έχουν επιτύχει οικονομίες κλίμακος, ωστόσο παραμένει ζημιογόνα η εκμετάλλευση των πλοίων τους, λόγω της παρατεταμένης κρίσης. Σε περίπτωση που ενοποιηθούν αυτές οι δύο εταιρείες θα συγκροτήσουν έναν στόλο από 29 πλοία.
Η ΝΕΛ
Το τρίτο σενάριο έχει σχέση με το μέλλον της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου, που θεωρείται ο αδύναμος κρίκος της ακτοπλοΐας. Ο διευθύνων σύμβουλος κ. Γιάννης Αβραντίνης διαβεβαιώνει ότι η εταιρεία έχει έρθει σε συμφωνία με τους πιστωτές της για ρύθμιση των δανείων τους, που ανέρχονται σε 170 εκατ. ευρώ. Αν αυτό δεν σημαίνει υπαγωγή της εταιρείας στο άρθρο 99, τότε επιβεβαιώνει τις φήμες για συνεργασία με Τούρκους εφοπλιστές, οι οποίοι θέλουν να επενδύσουν στο Αιγαίο.
Μάλιστα, υπάρχει πληροφορία που επιβεβαιώνεται ότι η ΝΕΛ και οι Τούρκοι εφοπλιστές θα δημιουργήσουν νέα εταιρεία η οποία θα δρομολογήσει σε πρώτη φάση πλοίο στη γραμμή Σμύρνη, Μυτιλήνη, Θεσσαλονίκη. Πάντως στις 5 Οκτωβρίου θα συζητηθεί στο Πρωτοδικείο Μυτιλήνης αίτηση της εταιρείας για προστασία από τους πιστωτές της.
ΟΙ ΜΙΚΡΟΤΕΡΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
Οι άλλες μικρότερες εταιρείες δεν φαίνεται και δεν συμμετέχουν στις συζητήσεις για deal, δεδομένου ότι η Aegean Speed Lines, του κ. Λεωνίδα Ευγενίδη διαθέτει τρία πλοία, η Sea Jet του κ. Μάριου Ηλιόπουλου έχει τρία ταχύπλοα πλοία, δύο επιβατηγά οχηματαγωγά διαθέτει η Strintzis Lines και από ένα ο κ. Γιάννης Λεφάκης της Nova Ferries και ο κ. Φώτης Μανούσης της ΣΑΟΣ.
ΜΕΡΙΚΗ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
kerdos.gr